consiliere vocationala

 

consiliere vocationala

Ce îţi doreai când erai copil să devii când vei fi mare? Îţi mai aminteşti? Ai devenit? Dacă la una dintre aceste întrebări răspunsul este negativ, poate ar fi bine să citeşti în continuare.


 

Consilierea vocaţională este un proces de:

  • maximizare a exprimării talentelor şi a potenţialului propriu,  optimizare a tuturor domeniilor vieţii personale şi profesionale,
  • depăşire a provocărilor, îmbunătăţire a performanţelor actuale, depăşire a limitelor auto-impuse şi facilitare a schimbărilor de atitudine şi comportament care pot schimba modul de percepţie a realităţii externe,
  • auto-cunoaştere, ce foloseste provocările din viaţa de zi cu zi drept oportunităţi pentru explorarea şi integrarea elementelor din realitatea interioara ce intervin în acele contexte,
  • facilitare a atingerii obiectivelor concrete care se bazează, în principal, pe funcţia conştiinţei de a detecta şi gestiona diferenţele dintre dorinţe şi realitate, dintre aşteptările referitoare la satisfacţia dorită prin îndeplinirea obiectivelor şi atingerea nivelului de performanţă dorit,
  • explorare interioară, care vizează găsirea sensului, a semnificaţiei profunde a fiecărei provocări, de regăsire de sine şi accesare plenară a potenţialului personal,
  • dezvoltare personală care se bazează, în principal, pe funcţia de auto-observare a conştiinţei, care permite identificarea diferenţelor dintre potenţial şi actual, dintre linia înnăscută de desfăşurare a propriei vieţi şi realitatea de aici si acum (interioară şi exterioară). Consilierea facilitează conştientizarea unor elemente ignorate, respinse sau pur şi simplu neaccesate încă din potenţialul clientului, care determină sau întreţin astfel de diferenţe.

SUS

Etape de desfăşurare a unui program de consiliere vocaţională:

  • Interviul de cunoastere – discutie pe CV (centrare pe aspectele profesionale/studii din trecut şi prezent) – ce am făcut şi ce fac *se identifică diferenţa dintre cum ar putea fi viaţa clientului şi cum este în prezent
  • Testarea şi evaluarea psihologică ( temperament, personalitate, inteligenţă emoţională, resurse, abilităţi, aptitudini, valori, cunoştinţe şi experienţe constructive) – cine sunt
  • Exprimarea nevoilor şi intereselor profesionale, dorinţelor, motivaţiilor şi aşteptărilor – ce vreau să devin *se identifică şi depăşesc convingerile limitatoare, vulnerabilităţile, barierele sociale şi emoţiile neadecvate care opresc performanţa
  • Prezentarea rezultatelor evaluării psihologice şi discutarea pe marginea acestora – ce mi s-ar potrivi din ceea ce îmi doresc
  • Formularea unui plan de studii/carieră– care sunt studiile/joburile care sunt compatibile cu profilul meu psiho-profesional, * se concep şi se pun în practica acţiuni concrete, eficiente, menite să producă schimbări semnificative
  • Identificarea nevoilor de formare / perfecţionare profesională şi stabilirea unui plan de acţiune: înscrierea la diverse cursuri, traininguri etc – ce achiziţii mai am de făcut
  • Menţinerea legăturii pe email / telefon şi prezentarea ofertelor de studii/angajare
  • Reajustarea planului de studii/carieră
  • Conceperea CV-ului într-un format profesionist
  • Conceperea scrisorii de intentie, etc.
  • Dezvoltarea capacităţii clientului de a folosi autonom cele învăţate, descoperite şi schimbate în procesul de consiliere, pentru a putea ulterior să repete aceleaşi performanţe şi fără ajutorul consilierului

 

Consilierea vocaţională se adresează:

  • elevilor din anii terminali ai gimnaziului, în pragul de a-şi alege un liceu
  • liceenilor din anii terminali, în pragul de a-şi alege o facultate
  • studenţilor interesaţi de un loc de muncă
  • absolvenţilor la început de carieră
  • celor disponibilizaţi
  • celor care vizează reorientarea profesională, din diverse cauze precum: rutina, plafonarea, stresul organizational
SUS

consilierea vocaţională şi criza economică

“Criza de talente este cea mai mare problemă a forţei de muncă din România.” (Valentin Petrof, director general al ManpowerGroup România, studiu, martie 2013)

 Criza economică a afectat treptat toate clasele societăţii. Locuri de muncă sunt din ce în ce mai puţine, şomeri din ce în ce mai mulţi.  Concurenţa pe piaţa muncii este din ce în ce mai acerbă. Consilierea vocaţională a devenit o necesitare, un must have pe care Uniunea Europeană l-a cerut României pentru limitarea efectelor crizei. Consilierea vocaţională, ca meserie recunoscută oficial, există în România doar de caţiva ani. La nivelul economiei sociale, rolul ei este de a restabili echilibrul cerere-ofertă de pe piaţa muncii şi de a ajuta astfel, depăşirea crizei. La nivelul individului, consilierea vocaţională are rolul de a-l ajuta pe acesta să-si descopere propriile resurse, să-şi cunoască cât mai bine interesele profesionale şi să se orienteze către drumul carierei care îl împlineşte şi îi aduce satisfacţii personale. Nu este un moft, aşa cum părea înainte de debutul crizei economice. A devent o  necesitate deoarece concurenţa de pe piaţa muncii antrenează acum, mai mult ca niciodată, dezvoltarea talentelor şi a aptitudinilor. Spiritul competitiv, ambiţia, munca şi seriozitatea nu mai sunt suficiente dacă nu coexistă cu talentul, aptitudinile, resursele native, la fel cum acestea din urmă nu mai sunt suficiente dacă nu sunt dezvoltate şi antrenate.    Criza economică a creat o criză a identităţii profesionale şi, implicit, o criză a identităţii personale. Criza economică a adus cu ea, o criză a talentelor irosite, o criză a energiilor psihice, o criză a perspectivelor, a viselor. Criza economică a creat criza fricii de criză. Iar criza fricii de criză menţine criza economică. Este un cerc vicios care se extinde asupra întregii societăţi. Este acelaşi blocaj distructiv, pe care îl regăsim şi pe piaţa muncii.

SUS

consilierea vocaţională şi ierarhia nevoilor fundamentale

consiliere vocaţională 1

 

Criza fricii de criză ne ţine blocaţi la baza piramidei nevoilor fundamentale ale omului, concepută de Maslow.  Singurul motiv pentru care oamenii nu se mişcă în direcția autoactualizării este din cauza obstacolelor puse în calea lor de societate, mai ales printr-o educație deficitară ce nu poate schimba o persoană cu o slabă pregătire pentru viață într-o persoană cu o abordare pozitivă. Maslow atrăgea atenţia încă din 1943 că  părinţii/educatorii sunt răspunzători de potențialul pe care îl are un copil pentru a ajunge la autoactualizare în felul său.

Alegerile nepotrivite pe care le generează criza fricii de criză, influenţele şi restricţiile mediului sau moda momentului privind studiile pe care le urmăm şi cariera profesională, ne consumă foarte mult timp şi energie psihică. Dacă pentru a ne asigura nevoile fundamentale trebuie să muncim zece ore pe zi într-un domeniu care nu ne place sau care nu ni se potriveşte, în timp, resursele noastre esenţiale, se pierd. Dacă ne pierdem resursele, ne pierdem pe noi însine şi atunci nevoile de la vârful piramidei nu vor fi satisfacute niciodată.  Consilierea vocaţională ne ajută să ne descoperim resursele şi să le dezvoltăm astfel încât modul în care urcăm o treaptă a piramidei, să ne asigure că o vom putea urca şi pe următoarea.

 

SUS